AZLA - kody anulowanie- prośba o uściślenie

psmigiera
Posty: 13
Rejestracja: czw sie 23, 2018 9:35 am
Firma: TORN sp. z o.o

AZLA - kody anulowanie- prośba o uściślenie

Post autor: psmigiera » śr wrz 26, 2018 9:04 pm

Chciałbym prosić o opis jakie pola nie mogą być zmienione przy jakim kodzie anulowania. Tu chodzi mi w szczególności o kody dla trybu bieżącego, czyli:

Kod: Zaznacz cały

"U" - "błąd w danych identyfikacyjnych ubezpieczonego" -"Przyczyna o kodzie "U" ustawiana w przypadku błędnych danych identyfikacyjnych ubezpieczonego"
"P" - "błąd w danych płatnika składek" - "Przyczyna o kodzie "P" ustawiana w przypadku błędnych danych płatnika składek"
"N" - "błąd w danych dotyczących niezdolności do pracy" - "Przyczyna o kodzie "N" ustawiana w przypadku błędnych danych dotyczących niezdolności do pracy"
"I" - "inny powód" - "Przyczyna o kodzie "I" ustawiana w przypadku jeśli powód anulowania jest inny niż dostępnie wymienionych"
"B" - "błąd systemu" - "Przyczyna o kodzie "B" ustawiana w przypadku pojawienia się błędu systemu"
"A" - "błąd w danych adresowych ubezpieczonego" - "Przyczyna o kodzie "A" ustawiana w przypadku błędnych danych adresowych ubezpieczonego"
To powyżej to jest output metody pobierzSlownikPrzyczynAnulowania według klucza:

kod - nazwa - opis

1.Nie umieściłem tam 2 pozostałych kodów, bo dotyczą one trybu alternatywnego i elektronizacji błędnych ZLA, więc jest to jeszcze inne zagadnienie. W dokumentacji kody te opisane są dosyć szczątkowo i to nie w całości. Wiem np. że przy kodzie "P", może zmienić się tylko dane płatnika, a reszta (oprócz serii, numerów, daty wystawienia czy elektronizacji itp.) musi pozostać bez zmian. W części kodów, jestem wstanie domyślić się po opisie co można zmienić, a czego nie, chociaż to też może być zwodnicze, bo mogę myśleć jedno, a rzeczywistość, może być zupełnie inna. Dlatego jeżeli to możliwe prosiłbym o informację np. przy jakim kodzie, które sekcje XML mogą być różne od zwolnienia anulowanego, a które muszą pozostać bez zmian.
2. Oprócz tego chciałbym się dowiedzieć w jakiej sytuacji lekarz, może użyć kodu "B", o jaki błąd systemu chodzi. Czy jest to sytuacja gdy był błąd w aplikacji gabinetowej i przez to do ZUS zostały wysłane zwolnienia z błędnymi danymi, czyli nie zawinił człowiek a aplikacja? Czy być może jest to jeszcze inny scenariusz?
3. Dodatkowo jeszcze jedna kwestia w wypadku zestawu zwolnień (czyli zwolnienia wstecznego i bieżącego) na tym forum w innym temacie wyczytałem, że w wypadku kodu "P", dopuszczalne jest anulowane tylko 1 zwolnienia z zestawu. Tu pojawia się moja wątpliwość, ponieważ kod "P" oznacza błąd w danych płatnika, a z tego co zrozumiałem z dokumentacji zwolnienie wsteczne i bieżące są zawsze wystawiane dla 1 płatnika, czyli w obu zwolnieniach sekcja z danymi płatnika jest taka sama. Dlatego jeżeli błąd występuje musi on pojawiać się w obydwu zwolnieniach. Nie wiem jaki byłby sens anulowania tylko np. zwolnienia wstecznego z kodem "P", a nie zrobienia tego dla zwolnienia bieżącego (bądź odwrotnie). Proszę o informację czy coś jest nie tak z moim rozumowaniem, oraz o klaryfikacje czy i w jakich przypadkach można anulować pojedyncze zwolnienie z zestawu.

Renata Wiśniewska
Posty: 87
Rejestracja: pn gru 04, 2017 10:49 am
Firma: ZUS

Re: AZLA - kody anulowanie- prośba o uściślenie

Post autor: Renata Wiśniewska » czw wrz 27, 2018 2:53 pm

Sprawa jest analizowana. Odpowiedź zostanie opublikowana na forum.

psmigiera
Posty: 13
Rejestracja: czw sie 23, 2018 9:35 am
Firma: TORN sp. z o.o

Re: AZLA - kody anulowanie- prośba o uściślenie

Post autor: psmigiera » pn paź 15, 2018 8:12 pm

Bump, pytanie zamieściłem 26.09 dzisiaj jest już 15.10 czy już może wiadomo coś w tej sprawie?

Renata Wiśniewska
Posty: 87
Rejestracja: pn gru 04, 2017 10:49 am
Firma: ZUS

Re: AZLA - kody anulowanie- prośba o uściślenie

Post autor: Renata Wiśniewska » wt paź 16, 2018 2:05 pm

Przepraszam, za czas obsługi, ale nie otrzymałam jeszcze informacji w tej sprawie.

Renata Wiśniewska
Posty: 87
Rejestracja: pn gru 04, 2017 10:49 am
Firma: ZUS

Re: AZLA - kody anulowanie- prośba o uściślenie

Post autor: Renata Wiśniewska » śr paź 17, 2018 1:13 pm

Jeśli przyczyna anulowania to błąd w danych płatnika, anulowane zostanie pojedyncze zaświadczenie. W przeciwnym wypadku anulowany zostanie cały zestaw powiązanych ze sobą zaświadczeń.
Jeśli w oknie zaznaczono opcję „Chcę wystawić nowe zaświadczenie…” i przyczyną anulowania był błąd w danych płatnika składek, po wykonaniu operacji anulowania następuje przejście do wystawiania nowego zaświadczenia. Na PUE ZUS jest to rozwiązane w ten sposób, że dane nowego zaświadczenia są inicjowane danymi zwolnienia anulowanego (bez danych płatnika i z bieżącą datą wystawienia). Użytkownik nie ma możliwości zmiany danych zaświadczenia, może tylko wskazać płatnika, dla którego to zaświadczenie będzie wystawione.

Jeśli w oknie zaznaczono opcję „Chcę wystawić nowe zaświadczenie…” i przyczyna anulowania była inna niż błąd w danych płatnika składek, po wykonaniu operacji anulowania następuje przejście do kreatora, w którym użytkownik wypełni dane zaświadczenia. Dane nowego zaświadczenia są inicjowane wszystkimi danymi zwolnienia anulowanego. Wszystkie dane (również dane płatnika) z wyjątkiem daty wystawienia zaświadczenia podlegają edycji (data wystawienia zaświadczenia jest datą bieżącą).

Przyczyna "B" - "błąd systemu" może być użyta w przypadku problemów w działaniu systemu, nie z winy lekarza.

psmigiera
Posty: 13
Rejestracja: czw sie 23, 2018 9:35 am
Firma: TORN sp. z o.o

Re: AZLA - kody anulowanie- prośba o uściślenie

Post autor: psmigiera » śr paź 17, 2018 4:01 pm

Dziękuję za odpowiedź, ale nie odniesiono się w niej do tego jaki sens ma anulowanie pojedynczego zaświadczenia zestawu z kodem "P", skoro oba zwolnienia w zestawie są wystawienie dla takich samych danych płatnika czyli te pola mają te same dane , więc gdy błąd wystąpił w jednym musiał także wystąpić w drugim. Np jeżeli lekarz pomylił NIP będzie on błędny w obu zaświadczeniach, więc w takiej sytuacji należy anulować obydwa zaświadczenia prawda? Oczywiście odnoszę się tu ciągle do zestawu w rozumieniu zwolnienie bieżące i wsteczne, czyli powiązane ze sobą polami VIII/p5. Dla zestawu w rozumieniu zwolnienia wystawione na taki sam okres z takim samym kodem statystycznym chorobowym, ale dla różnych płatników odpowiedź jest oczywista, ale nie takiej sytuacji dotyczy moje pytanie.

psmigiera
Posty: 13
Rejestracja: czw sie 23, 2018 9:35 am
Firma: TORN sp. z o.o

Re: AZLA - kody anulowanie- prośba o uściślenie

Post autor: psmigiera » śr paź 17, 2018 8:16 pm

Dodatkowo chciałem się zapytać jak powyższa odpowiedź ma się do fragmentu z dokumentacji:

Kod: Zaznacz cały

Jeśli dokument AZLA w polu II/p2/p1 (kod anulowania) zawiera wartość inną niż "P" , dane płatnika (sekcja V) w oryginale nowego zaświadczenia
(zarówno wstecznego jak i bieżącego) muszą być takie same jak w oryginale zaświadczenia anulowanego (występuje konieczność szczegółów
zaświadczenia anulowanego). 
czy

Kod: Zaznacz cały

Jeśli dokument AZLA w polu II/p2/p1 (kod anulowania) zawiera wartość inną niż "P"), dane płatnika (sekcja V) w oryginale nowego zaświadczenia
muszą być takie same jak w oryginale zaświadczenia anulowanego. Relacja dotyczy par:
   oryginał zaświadczenia za okres wsteczny - oryginał zaświadczenia w miejsce którego zostało wystawione ZLA za okres wsteczny;
   oryginał zaświadczenia za okres bieżący - oryginał zaświadczenia w miejsce którego zostało wystawione ZLA za okres bieżący). 
To są fragmenty odpowiednio z rozdziału 3.4.5 i 3.4.6. W odpowiedzi widnieje informacja, że dane płatnika, także podlegają edycji, jednak zgodnie z tym co jest w dokumentacji muszą pozostać one bez zmian, stąd moje pytanie, która informacja jest prawdziwa? Dodatkowo jaki sens mają różne powody anulowania, jeżeli w zwolnieniu wystawionym na podstawie anulowanego (powiązanie przez pole VIII/p4) wszystkie pola mogą być różne.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość